مقاله تغذیه بلدرچین

تغذیه و پرواربندی بلدرچین

مقاله تغذیه بلدرچین : جوجه بلدر چین در زمان بیرون آمدن از تخم وزنش به طور متوسط در حدود ۷ گرم است و با تغذیه اصولی و مناسب وزنش در سن ۶ هفتگی یعنی موقع کشتار به ۱۵۰ گرم می رسد و وزن گوشت خالص و تمیز ۱۲۰ گرم می باشد. لذا بدلیل رسیدن به وزن مطلوب در ۵۵ روزگی (۲ ماه) معمولا کشتار می شود تا وزن ۱۵۰ گرم گوشت خالص بدست آورند.

امروزه اهمیت تغذیه در کلیه واحدهای پرورشی تولیدی بر همگان اثبات گردیده است. تغذیه به علمی تبدیل گردیده است که دانش بیوشیمی و فیزیولوژی را در هم آمیخته و نیاز یک ارگانیسم بدن موجود زنده را بررسی و نسبت به تامین ان اقدام می نماید. هریک از این ارگانیسمها جهت زنده ماندن، رشد و نگهداری خود نیازهای خاص و مشخصی دارند که باید تعیین و تامین شوند تا بتوان در کنار کلیه مراحل پرورش به نتیجه دلخواه و مطلوب دست یافت. مواد غذایی تشکیل دهنده جیره بلدرچین عبارتند از آب، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، مواد معدنی و ویتامین ها.

بلدرچین و تغذیه بلدرچین

از نظر اقتصادی بایستی توجه کرد که عمده هزینه های پرورش مربوط به مواد غذایی می باشد بنابراین توجه به کیفیت مواد غذایی تهیه شده و نحوه ترکیب و استفاده از آنها قابل توجه و تامل است. بطور کلی مواد غذایی که به مصرف پرنده میرسند بایستی تامین کننده عناصر تغذیه ای و مواد شیمیایی زیر باشند:

دستگاه جوجه کشی 840 تایی درنا 4
دستگاه جوجه کشی درنا ۴

آب

اگرچه تمامی عناصر تغذیه ای ضروری هستند، اما آب کافی، به عنوان مهمترین ماده غذایی محسوب میگردد. آب پاکیزه و تمیز بایستی به طور منظم و دائم به خصوص تحت شرایط گرم و مرطوب در اختیار پرندگان باشد. بلدرچین به حداقل ۲ برابر وزن خویش نیاز به آب دارد. و برابر با وزن خویش نیازمند غذا بر حسب ماده خشک هستند. در صورت مصرف قدری نمک اضافی در جیره یا در فصول خشک سال میزان نیاز به آب نیز افزایش مییابد. تقریبا ۶۵ درصد وزن تخم و ۵۵-۷۰ درصد وزن بدن اکثر طیور از آب است. آب محیطی را برای فعالیتهای شیمیایی بدن ایجاد میکند همچنین باعث تنظیم حرارت بدن میگردد.

مواد قندی و نشاسته ها

مواد قندی و نشاسته

مواد قندی و نشاسته

مواد قندی از نظر شیمیایی از هیدروژن، اکسیژن و کربن تشکیل شدهاند که نسبت اکسیژن و هیدروژن آنها مشابه به آب است. قسمت اعظم ساختمان گیاهان و دانه های گیاهی (غلات) جز این دسته اند. در طبیعت به مقدار زیاد و به اشکال گوناگون دیده میشوند که به شکل زیر طبقه بندی میشوند:

– یک قندیها مانند پنتوزها

– دو قندیها مانند مالتوز

– سه قندیها مانند رافینوز

– چند قندیها مانند نشاسته و گلیکوژن و سلولز

در جیره غذایی طیور نشاسته ها موارد مصرف بیشتری دارند. سلولزها بیشتر به صورت فیبر خامدر اختیار طیور قرار میگیرند که قابلیت هضم و جذب انها برای طیور بر خلاف دامها ناچیز است بنابراین باید موادی جهت جیره غذایی طیور انتخاب شوند که حداقل فیبر درصدی بین ۲-۱۰ را داشته باشند.

 

چربی ها

چربی ها

چربی ها

 چربیها از نظر شیمیایی از عناصری تشکیل یافته اند که در مواد هیدروکربنه موجود است اما نسبت هیدروژن به اکسیژن در آنها بیشتر است. بعضی از چربیها شامل فسفر، ازت و گوگرد نیز می باشند. چربیها در بدن منبع تامین انرژی هستند و چون اکسیژن کمتری نسبت به مواد هیدرو کربنه دارند ۲۵/۲ بار بیشتر از آنها انرژی تولید می کنند. پروتئین ها پروتئینها از ازت ، کربن، هیدروژن، اکسیژن و گوگرد تشکیل شده اند. مشخص کننده پروتئینها وجود ازت در آنها است. به طور متوسط ۱۶ درصد از پروتئینها را ازت تشکیل میدهد. پروتئینها از ترکیبات ساده ای بنام اسید آمینه تشکیل شده اند. تاکنون حدود ۳۵ اسید آمینه شناسایی شده است اما هر پروتئین تعدادی از آنها را داراست و امکان وجود تمام اسید آمینه ها در یک پروتئین وجود ندارد.

 از نظر تغذیه ای این اسید آمینه ها به سه گروه مجزا تقسیم می گردد: ضروری – نیمه ضروری – غیر ضروری

  • اسید آمینه های غیر ضروری: طیور به یکسری از اسید آمینه ها نیازی ندارند مانند آلانین و اسید اسپارتیک
  • ۲- اسید آمینه های نیمه ضروری: طیور قادر هستند یکسری از اسید آمینه های مورد نیاز خود را تولید و تامین نماید مانند اسید گلوتامیک و گلیسین
  • ۳- اسید آمینه های ضروری: تامین این دسته از اسید آمینه ها در جیره غذایی طیور کاملا ضروری است. طیور قادر به ساخت آنها در بدن نیستند و کمبود آنها موجب ایجاد عارضه در بدن می شود.
  • مانند لیزین و متیونین بطور کلی ارزش هر پروتئین به میزان و نوع اسید آمینه آن بستگی دارد.
اسید آمینه

پروتئین، اسیدهای آمینه مورد نیاز برای رشد و تولید تخم را فراهم می آورد. نیازمندیهای بلدرچین در زمینه پروتئین جیره تحت تأثیر میزان انرژی متابولیزه و سایر اجزاء مصرفی در ساخت جیره مصرفی بلدرچین قرار دارد. تحقیقات پیشین نشان داد که گله های بلدرچین با موفقیت با مصرف جیره های استارتر بوقلمون حاوی حدود ۲۸-۲۱٪ پروتئین خام پرورش داده شدهاند. پرفسور لی و همکاران نشان دادند که برای جیره استارتر میزان پروتئین خام برابر با ۲۱٪ مورد نیاز است که می توان اندازه آن را تا ۳ هفتگی به ۲۰٪ کاهش داد.

اسید آمینه

اسید آمینه

 پروتئین گرانقیمت ترین ماده غذایی است و بایستی از منابع باکیفیت بالا تأمین شود. کیفیت پروتئین براساس اسیدهای آمینه تشکیل دهنده ماده غذایی و قابلیت دسترسی اسیدهای آمینه پس از هضم از دستگاه گوارش بلدرچین تعیین می شود.

اسیدهای امینه به عنوان اجزاء سازنده پروتئین ها محسوب می شوند از میان ۱۹ اسیدآمینه مورد نیاز بلدرچین، ۱۳ اسیدآمینه، انواع ضروری تلقی شده و بایستی از طریق جیره تأمین شوند و ۶ اسیدآمینه نیز غیرضروری است چرا که در بدن ساخته می شوند و لازم نیست که ضرورتا در داخلی جیره باشند.

۱۳ اسیدآمینه ضروری عبارتند از:

آرژنین، سیستین، گلیسین، هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترسوانین، تریپتوفان، ایتروزیی و روایس، مواد غذایی از لحاظ کیفی و کمی و از لحاظ اسیدهای امینه با یکدیگر متفاوت اند. جیره بلدرچین عمدتا از اقلام گیاهی تشکیل شده است. بهترین اقلام گیاهی مصرفی در جیره عبارتند از: ذرت، کنجاله سویا، سورگوم، برنج و سبوس گندم.

متیونین و لیزین اغلب به میزان اندکی در منابع گیاهی یافت می شوند اما به هر حال متیونین و لیزین سنتیک معمولاً برای متعادل کردن به ترکیب اسیدهای آمینه به جیره افزوده می شوند.

در حالیکه اقلام حاوی پروتئین مانند پودر ماهی، پودر گوشت و استخوان و غیره، منابع خوبی برای تامین اسیدهای آمینه ضروری تلقی می شوند اما اغلب گران قیمت تر از اقلام پروتئین گیاهی بوده و میزان مصرف کمتری دارند بعلاوه اینکه سایر مواردی نظیر امکان انتقال برخی بیماریها از طریق منابع پروتئین حیوانی موجب بروز محدودیتهائی در خصوص استفاده از این مواد می گردند.

 


مقاله تغذیه بلدرچین – مقاله تغذیه بلدرچین ماده – مقاله تغذیه بلدرچین نر – مقاله تغذیه بلدرچین جوجه

گروه صنعتی اسکندری در یوتیوب
گروه صنعتی اسکندری در تویتر
گروه صنعتی اسکندری در تلگرام
گروه صنعتی اسکندری در اینستاگرام
گروه صنعتی اسکندری در فیس بوک
گروه صنعتی اسکندری در آپارات

دستگاه جوجه کشی

ماشین جوجه کشی

تغذیه بلدرچین

جوجه کشی از بلدرچین

مقاله بلدرچین

بلدرچین

جوجه کشی از بلدرچین

تغذیه پرنده بلدرچین

بلدرچین

در مورد بلدرچین

مقاله پرنده بلدرچین

آموزش جوجه کشی بلدرچین

جوجه کشی

انواع دستگاه جوجه کشی

قیمت دستگاه جوجه کشی

فروش دستگاه جوجه کشی

خرید دستگاه جوجه کشی

لیست قیمت دستگاه جوجه کشی

فروش دستگاه جوجه کشی 

خرید دستگاه جوجه کشی

بهترین دستگاه جوجه کشی

آموزش های مربوط به طیور

آموزش پرورش بلدرچین 

آموزش راه اندازی پرورش جوجه بلدرچین 

جوجه پرنده بلدرچین

آموزش های مربوط به طیور

آموزش پرورش بلدرچین 

آموزش راه اندازی پرورش جوجه بلدرچین 

جوجه پرنده بلدرچین

جوجه بلدرچین

بلدرچین و نحوه جوجه کشی

آموزش جوجه گیری از بلدرچین

انواع بلدرچین

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله